12. april

Tone og Leif Harald har nettverksproblemer og har ikke mulighet til å oppdatere nettside eller facebook, men har via sms formidlet at begge to er friske og raske, og tatt høyden med i betrakning er de i super form.

De ankom Base Camp på fredag som planlagt, torsdag hadde de en akklimatiseringstur til Kale Pattar på 5550 moh. Lørdagen ble brukt til hviledag i BC og i dag har de trent på å gå over steger og klatre i isen.

8. april, Lobuche

Som dere ser, vandrer vi i noen majestetiske fjellområder. Vi har nå kommet opp  til Lobuche på 4910 m.o.h. Begynner å merke at vi er i litt tynnere luft. 2 dagers vandring fra Base Camp. Klatret noen høydemeter i dag. Gikk forbi et platå som blir kalt : Memorial Place. Vi spiser god mat på tehusene oppover dalen, selv om matlysten kan være varierende :-) Hilser alle hjemme :-) Vi har det fantastisk, tross hodepine.

Tone

Ama Dablam i kveldssolen

6. april Dingboche 4410 moh.

I dag har vi hatt Ama Dablan på vår høyre side hele dagen. Blant klatrere rundt om i verden ofte kalt verdens vakreste fjell. (sees helt til høyre på bildet). Dagen startet forøvrig med at vi begge ble personlig velsignet av den eldste lamaen i området. Vi har nå kommet opp til 4410 m.o.h. I morgen blir det en hviledag i Dingboche som en del av aklimatiseringen. Så i morgen blir det nok en del Yatzy i teamet. Det har vi lært dem :)

Mt. Everest og Ama Dablam

Noen som vil bytte jobb ?

Hviledag i Namche Bazar

I dag fikk vi se Mt. Everst, Lhutse, Nuptse og Ama Dablam for første gang, fantastisk skue. Deilig med en hviledag. I morgen går vi videre mot BC. 6 timer vandring i flott natur og utrolige opplevelser.

Foto: Ryan Waters

Namche Bazar

Nå har vi kommet opp til Namche på 3400 meters høyde. Vært noen spektakulære hengebroer i dag. Begynner å kjenne at vi har gått noen høydemeter. Den første magesjauen har meldt sin ankomst. Det er bare sånn det skal være. Bortsett fra det, har vi hatt en fantastisk naturopplevelse innover i Solukhumbu dalen.

Trackingruten opp til Namche Bazar

Morellblomstring

Uansett hvor i verden, alle barn er søte

Fantastisk tracking innover til Namche Bazar

Lukla neste :-)

Alle baggene kom heldigvis i dag :-) De står nå repakket og klare for avreise til Lukla kl 6 i morgen tidlig. En sekk skal direkte til BC med Yakokse og en følger oss på treckingen innover Kumbudalen.

Blir spennende å lande på Lukla etter 40 minutters flytur og se den vakre naturen innover dalen. Vi går bare en kort etappe første dagen før vi stopper ved et tehus og blir der til neste dag. Her stresser vi ikke :-)

Mulig det blir noen dager til neste oppdattering, kommer an på nett tilgangen.

Vi takker for alle kommentarer på siden vår, veldig hyggelig.

Vi har det fantastisk flott :-)

Repakket og klar for tracking

Ankomst Kathmandu

Vi er endelig framme i Kathmandu, ett døgn forsinka og uten våre 4 bagger med utstyr som vi skal bruke i fjellet. Baggene står igjen i Dehli. Cheering vår mann her i Kathmandu er satt på saken og vi har stor tro på at baggene kommer tilrette i morgen :-) Været i går førte til at ingen fly kunne lette eller landet og det ble mildt sagt kaos på flyplassene. Lite er det vi får gjort med det....

Fantastiskt å være tilbake i Kathmandu og Hotell Yak and Yeti. Dette har vi ventet på lenge :-)

I morgen er det "ordne dag". Vi tar oss en tur i bydele Thamel og kjøper inn noe småttri som vi trenger.

Torsdag går flyet etter planen til Lukla og vi tracker 9 dager inn til BC.

Hilsen to slitne, glade og med mange sommerfugler i magen :-)

Vårt første syn av Himalaya før landing i Kathmandu

Avreise Kathmandu søndag kl 1150

Nå er tiden kommet, 2,5 år med mye planlegging og trening ligger bak oss. Gleder oss veldig til å komme tilbake til Kathmandu. Kjenne på stemningen i teamet før avreise til Lukla. Da starter vår spennende og krevende reise mot toppen av Mount Everest.

Vi vil oppdatere nettsiden når vi har anledning og det gleder oss at du følger med :-)

Langfredag blir repotasjen om oss sendt på Norge Rundt, NRK.

Monkey Tempel, Kathmandu

Møte med Mountain Professional

Vi har hatt møte med Ryan Waters fra Mountain Professional. Mountain Professional, som arragerer ekspedisjon til Mt.Everest våren 2015.Vi fikk bekreftelse på at vi var klarert for å klatre " The big E"   Teammedlemmene som reiser med Ryan blir sansynligvis 2 norske, 1 svenske og 1 amerikanere.

Traseen opp sørsiden av Mt.Everest ble gjennomgått. Hvor campene ville ligge og hvor de mest utfordrene partiene kom til å være. Siden Ryan var vår guide på Manaslu, sammenlignet vi fjellene, treningene og forbredelsene frem mot verdens høyeste fjell.

Selv om det er ca.3 måneder til avreise, er mye av planleggingen fra Mountain Professional godt i gang. 9 uker er satt av til å bestige fjellet, 30 mars 2015 starter eventyret i Kathemandu.

Mye planlegging og trening. En stor utfordring ligger foran oss, litt skummelt men mest av alt utrolig spennende.